Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional

Nazioarteko Lankidetza eta Garapenari Buruzko Ikasketa Institutua


Estrategias feministas de justicia y reparación en Guatemala y Colombia = Justizia eta erreparazio estrategia feministak Guatemalan eta Kolonbian

Laburpena

Esta publicación indaga en aspectos conceptuales y prácticos del trabajo por la justicia y la reparación de mujeres sobrevivientes de violaciones gravesde los derechos humanos durante los conflictos armados de Guatemala y Colombia. En ambos países, los movimientos de mujeres y feministas, articulados con el movimiento de víctimas y de derechos humanos en la lucha contra la impunidad, acumulan una rica experiencia caracterizada por la creatividad y diversidad en las estrategias implementadas y por los avances logrados.
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Argitalpen honek Guatemala eta Kolonbiako gatazka armatuetan giza eskubideen urraketa larriak bizirik iraun dituzten emakumeen justiziarako eta erreparaziorako lanaren alderdi kontzeptual eta praktikoak aztertzea du helburu. Herrialde horietan, emakumeen eta feministen mugimenduak biktimen eta giza eskubideen aldeko mugimenduarekin antolatu dira zigorgabetasunari aurre egiteko eta, hala, eskarmentu handia dute eta sormen eta aniztasun handiko estrategiak inplementatu eta aurrerapenak handiak lortu dituzte.

Aurkibidea

Presentación.
Irantzu Mendia Azkue.

Procesos judiciales en casos de graves violaciones de derechos humanos de las mujeres en el conflicto armado de Guatemala.
Gloria Guzmán Orellana.

1. Judicialización de casos en el sistema penal guatemalteco.

1.1. Violaciones de derechos humanos cometidas durante el conflicto armado.
Proceso por genocidio contra Ríos Montt, un camino a medias.
“Hemos venido a decir la verdad y hemos dicho la verdad”. Caso Sepur Zarco.
“Nosotras tenemos que ver la justicia”. Caso de mujeres achí.
“Todo lo que se vivió, no podía quedar en la impunidad”. Caso de Emma Molina Theissen.

1.2. Violaciones de derechos humanos posteriores al conflicto armado.
“Sólo dije la verdad, no me equivoqué”. Caso de Juana Méndez.
“Defendemos nuestro derecho y nadie nos puede desalojar”. Caso de las mujeres q’eqchi’ de Lote Ocho o Chacpaylá.

2. Significados, logros y aprendizajes de los procesos judiciales.

2.1. Fortalecimiento de la conciencia de ser sujetas de derechos.
2.2. Conocimiento de la verdad.
2.3. Sanción de los responsables.
2.4. Bases para la no repetición de los hechos.
2.5. Establecimiento de precedentes motivadores.
2.6. Generación de articulaciones en torno al acompañamiento jurídico-legal.

3. Reflexiones finales.

Referencias.

La ley de mujeres. Mujeres mayas sobrevivientes de violación sexual enguerra reinventan la justicia desde el cuerpo, la vida y la comunidad.
Amandine Fulchiron.

1. La contradicción central: la idea de justicia aumenta el sentimiento de injusticia.

1.1 El tribunal no instituye justicia en la vida de las mujeres.
1.2. La “eficacia simbólica del derecho, en cuestión.
1.3. Detrás de la imposibilidad de la justicia: el contrato sexual colonial.

2. La ley de mujeres: una política de reconocimiento, amor y sanación entre nosotras que repara y erradica la injusticia.

2.1. Sanar es justicia.
“Antes nadie nos escuchaba, pero ahora hay alguien por nosotras”.
Descargar el corazón.
“Es verdad lo que nos pasó“.
“Me castigaba mucho, pero al fin me di cuenta que fue obra del gobierno".
“Yo soy Catarina grande”.
Recuperar el cuerpo, en el centro de la justicia.
¿Qué tiene que ver el amor con la justicia?.
La justicia es que “hay alguien para mí“.

2.2. La experiencia de justicia: el poder propio recobrado sobre el cuerpo y la vida.

2.3. Hacer justicia: la acción colectiva para autorizar y defender la vida de las mujeres.
“Mostrarse y tomar su lugar”: de “la cualquiera” a la “autoridad”.
Que “nunca más“ vuelva a suceder ni a mis hijas ni a mis nietas.
La ley de mujeres: “ahora hay quien nos escucha, hay quien nos defiende”.
Devolverles el miedo y la vergüenza.

3. Conclusión.

Referencias.

Estrategias feministas de construcción de paz: acumulados, logros y retos de los movimientos de mujeres y feministas en Colombia.
Diana Marcela Gómez Correal y Diana María Montealegre Mongrovejo.

1. Estrategias feministas para la construcción de paz y una transición política con perspectiva de género.
1.1. Las mujeres entre la calle, la incidencia política y la consolidación organizativa.

2. La participación de los movimientos de mujeres y feministas en el proceso de desmovilización paramilitar y la Ley de Justicia y Paz.

3. Acumulados feministas para un nuevo proceso de paz.

4. De la ilusión por lo logrado a la desazón por una pobre implementación.

5. Conclusiones.

Referencias.
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Aurkezpena.
Irantzu Mendia Azkue.

Guatemalako gatazka armatuan gertatutako emakumeengiza eskubideen urraketa larrien kasuen prozesu judizialak Gloria Guzmán Orellana.

1. Kasuen auzipetzea Guatemalako sistema penalean.

1.1. Gatazka armatuan gertatutako giza eskubideen urraketak.
Rios Montt-en aurkako prozesua genozidioagatik, bukatu gabeko bidea.
“Egia esatera etorri gara eta egia esan dugu”. Sepur Zarco kasua.
Guk justizia lortu behar dugu”. Emakume atxien kasua.
“Bizi izan genuen guzti hori ezin zen zigorrik gabe geratu”. Emma Molina Theissen-en kasua.

1.2. Gatazka armatuaren osteko giza eskubideen urraketak.
“Egia besterik ez nuen esan, ez nintzen okertu”. Juana Méndezen kasua.
“Gure eskubidea babesten dugu eta ezin gaitu inork atera”. Lote Ocho edo Chacpayláko emakume kektxien kasua.

2. Prozesu judizialen esanahiak, lorpenak eta ikaspenak.

2.1. Eskubideen subjektu izatearen kontzientzia indartzea.
2.2. Egia ezagutzea.
2.3. Erantzuleak zigortzea.
2.4. Gertatutakoa ez errepikatzeko oinarriak.
2.5. Aurrekari motibagarriak ezartzea.
2.6. Laguntza juridiko-legalaren inguruan antolaketa sortzea.

3. Azken gogoetak.

Erreferentziak.

Emakumeen legea. Gerrako sexu-indarkeria pairatu eta bizirik iraun duten emakume maiek justizia berrasmatzen dute gorputzetik,bizitzatik eta komunitatetik.
Amandine Fulchiron.

1. Kontraesan nagusia: justiziaren ideiak injustizia-sentimendua areagotzen du.

1.1. Auzitegiak ez du justizia ezartzen emakumeen bizitzan.
1.2. Zuzenbidearen “eraginkortasun sinbolikoa” kolokan.
1.3. Justiziaren ezintasunaren atzean: kontratu sexual koloniala.

2. Emakumeen legea: gure arteko aintzatespen-, maitasun- eta osatze-politika bat, injustizia konpondu eta ezabatzen duena.

2.1. Osatzea justizia da.
“Lehen inork ez zigun entzuten baina orain norbait gure alde dago”.
Bihotza arindu.
“Gertatu zitzaiguna egia da”.
“Nire burua zigortzen nuen baina, azkenean, gobernuaren ardura izan zela konturatu nintzen”.
“Ni Catarina handia naiz”.
Gorputza berreskuratu, justiziaren erdigunean
Zer lotura dute maitasunak eta justiziak?.
Justizia da “norbait nirekin dagoela”.

2.2. Justizia-esperientzia: gorputzaren eta bizitzaren gainean berreskuratutako botere propioa.

2.3. Justizia egin: emakumeen bizitza zilegitzeko eta defendatzeko ekintza kolektiboa.
“Agertzea eta bere lekua hartzea”: “ezdeus” izatetik “autoritate” izatera.
“Inoiz ez berriro”, ez nire alabei eta ez nire bilobei.
Emakumeen legea: “orain badago guri entzuten digunik gu defendatzen gaituenik”.
Beldurra eta lotsa itzuli.

3. Ondorioa.

Erreferentziak.

Bakea eraikitzeko estrategia feministak: Kolonbiako emakumeen eta feministen mugimenduen ikaspenak, lorpenak eta erronkak.
Diana Marcela Gómez Correal eta Diana María Montealegre Mongrovejo.

1. Bakea eraikitzeko eta genero-ikuspegidun trantsizio politiko baterako estrategia feministak .
1.1. Emakumeak kalera irtetearen, eragin politikoaren eta antolakuntza indartzearen artean.

2. Emakumeen eta feministen mugimenduen parte-hartzea paramilitarren desmobilizazio-prozesuan eta Justizia
eta Bakearen Legean.

3. Bake-prozesu berri baterako ikaspen feministak.

4. Lortutakoak piztutako ilusiotik ezarpen eskasak eragindako etsipenera.

5. Ondorioak.

Erreferentziak.

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