Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional

Nazioarteko Lankidetza eta Garapenari Buruzko Ikasketa Institutua


La educación crítica emancipadora: Diagnóstico en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU. 2011-2015 = Hezkuntza kritiko emantzipatzailea: Diagnostikoa Euskal Herriko Unibertsitatean (UPV/EHU). 2011-2015

2bace2c9e845cc62284e52065d3c132c20180920 9890 nl0uym
Bilbao, Hegoa, 2018
1vol; 127pp; 30cms, 878-84-16257-32-4, Español, Euskara

Laburpena

Esta iniciativa del equipo de Educación de Hegoa se enmarca en el proyecto “Hariak ehunduz. Estrategias, herramientas y formación para la incorporación progresiva de una Educación crítica y emancipadora en la Universidad. Encuentro con agentes sociales y educativos” y se dirige al ámbito universitario con el objetivo de avanzar en el encuentro entre la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) y otros agentes educativos y sociales en torno a la propuesta de la Educación Emancipadora (EE).

El contexto en el que se inscribe este proyecto es el de una crisis global, consecuencia de políticas y prácticas derivadas de la globalización neoliberal. Esta crisis que atraviesa a nuestras sociedades, afecta igualmente a la Educación en el sentido de que trasciende el ámbito de lo económico e impregna el conjunto de la actividad social.

Es desde esta coyuntura desde la cual es necesario plantear el debate acerca de la naturaleza de la Educación en general, y de la Educación Superior en particular, para resolver la dicotomía entre entenderla como bien público o como servicio mercantil. Desde hace ya algún tiempo asistimos a una corriente de mercantilización de la Educación. El desarrollo del Espacio Europeo de Educación Superior, conocido como Plan Bolonia, y las directrices marcadas por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) están extendiendo una idea de calidad y competitividad más ligada a procesos mercantilizadores donde la eficiencia y la rentabilidad son criterios fundamentales que a procesos de generación de conocimiento crítico y de desarrollo de la ética profesional.

Así las cosas, entendemos necesaria la apertura de la Universidad a otros modelos educativos orientados a la emancipación, capaces de generar pensamiento crítico y de responder a los problemas que la sociedad tiene planteados. Para ello iniciamos este camino con la realización de un diagnóstico que nos permita obtener una “foto” de la UPV/EHU en materia de Educación
para el Desarrollo (ED) y Educación Emancipadora.
_____________________________________________________

Hegoa Institutuko Hezkuntza taldearen ekimen hau “Hariak ehunduz Unibertsitatean hezkuntza kritiko eta emantzipatzailea pixkanaka gehitzeko estrategia, tresnak eta prestakuntza. Topaketa gizarteko eta hezkuntzako eragileekin” proiektuan kokatzen da. Ekimen hori, bada, unibertsitatera zuzenduta dago eta, Hezkuntza Emantzipatzailearen (HE) inguruan, Euskal Herriko Unibertsitatearen (UPV/EHU) eta beste zenbait hezkuntza eta gizarte eragileren arteko harremana sendotzea du helburu.

Hala, globalizazio neoliberalak martxan jarritako politika eta praktiken ondorioz, mundu mailako krisi bat dugu eta proiektu hori testuinguru horretan kokatzen da. Krisiak gure gizarteak zeharkatzen dituen heinean, ondorioak ditu Hezkuntzan ere. Izan ere, eremu ekonomikoaz harago doa eta gizarte ekintza osoan du eragina.

Testuinguru horretan, beraz, Hezkuntzaren eta, bereziki, Goi mailako Hezkuntzaren izaeraren inguruan eztabaidatu behar dugu. Eztabaida horren bitartez hezkuntza ondasun publikotzat edo merkatu zerbitzutzat harten duen dikotomiari erantzun beharko diogu. Aspaldi honetan, bada, Hezkuntza merkantilizatzen duen joera bat nagusitu da. Zentzu horretan, Goi mailako Hezkuntzaren Europar Esparruaren (Bolonia plana) garapenak eta Kalitate eta Ziurtapenaren Ebaluazio Agentzia Nazionalak (ANECA) markatutako ildoek kalitatean eta lehiakortasunean oinarritzen dira. Hori, alabaina, ez dator bat ezagutza kritikoa sortzeko eta etika profesionala garatzeko prozesuekin, merkantilizazio prozesuekin baizik. Izan ere, merkantilizazio prozesu
horietan, efizientzia eta errentagarritasuna dira funtsezko irizpideak.

Gauzak horrela, Unibertsitatea emantzipazioa helburu duten bestelako hezkuntza ereduetara zabaldu behar dela uste dugu. Bestelako eredu horiek, pentsamendu kritikoa sortzeko eta gizarteak aurrean dituen arazoei erantzuteko gai izan beharko dute. Helburu horrekin, beraz, Garapenerako Hezkuntzaren (GH) eta Hezkuntza Emantzipatzailearen arloan, UPV/EHUren “argazki” bat eskainiko digun diagnostikoa egiteko prozesuari ekin diogu.

Aurkibidea

Presentación

Parte I. Conceptualización de la educación emancipadora
1. Marco teórico
1.1. Un contexto de crisis global y sistémica

1.2. Crisis y transformación de la Universidad pública

1.3. La Educación crítica emancipadora, fundamento imprescindible de la agenda de cambio estructural
1.3.1. Principios de este enfoque educativo
1.3.2. Dimensiones educativas
1.3.3. Estrategias de intervención. Prácticas, ausencias y retos en la Universidad

1.4. La propuesta de Educación Emancipadora en el marco de las teorías críticas de la educación

1.5. Un conocimiento para una Educación Emancipadora… también para la Universidad

Parte II. Análisis institucional y del discurso de los agentes
1. Análisis institucional
1.1. Análisis de la política universitaria
1.1.1. Código de conducta de las Universidades en materia de Cooperación para el desarrollo
1.1.2. Plan Universitario 2011-2014 de Gobierno Vasco
1.1.3. Estatutos de la UPV/EHU
1.1.4. Modelo de enseñanza IKD
1.1.5. Plan Estratégico UPV/EHU 2012-2017
1.1.6. I Plan de Igualdad de Mujeres y Hombres de la UPV/ EHU 2010-2013 y II Plan de Igualdad de Mujeres y Hombres de la UPV/EHU 2014-2017
1.1.7. I Plan de Participación del Alumnado de la UPV/EHU
1.1.8. II Plan de Inclusión de la UPV/EHU

1.2. Análisis de la estructura institucional
1.2.1. Consejo de Cooperación al desarrollo
1.2.2. Consejo de Estudiantes
1.2.3. Comisión para la Igualdad
1.2.4. Instituciones y entidades de cooperación
1.2.4.1. Hegoa, Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional 38
1.2.4.2. Asociación Fondo de Solidaridad 0,7%
1.2.4.3. Ingeniería Sin Fronteras-Mugarik Gabeko Ingeniaritza (ONGD)
1.2.5. Vicerrectorado de Estudiantes, Empleo y Responsabilidad social
1.2.5.1. Dirección de Igualdad
1.2.5.2. Dirección de Estudiantes
1.2.5.3. Dirección de Responsabilidad social
1.2.6. Vicerrectorado de Proyección y Transferencia
1.2.6.1. EhuGune
1.2.6.2. Cátedras institucionales
1.2.7. Vicerrectorado de Investigación
1.2.7.1. Institutos universitarios
1.2.7.2. Grupos de Investigación consolidados de Gobierno Vasco
1.2.7.3. Otros grupos de investigación
1.2.8. Vicerrectorado de Estudios de Grado e Innovación
1.2.8.1. Servicio de Estudios de Grado
1.2.8.2. Servicio de Asesoramiento Educativo (SAE/HELAZ)
1.2.9. Vicerrectorado de Estudios de Posgrado y Relaciones Internacionales
1.2.9.1. Dirección de Relaciones Internacionales
1.2.9.2. Servicio de Estudios de Posgrado

1.3. Análisis de los ejes estratégicos
1.3.1. Formación y docencia universitaria
1.3.1.1. Grados, Planes de estudio y Asignaturas
1.3.1.2. Programas de Doctorado, Máster y Títulos propios
1.3.1.3. Programa de prácticas, Trabajos Fin de Grado y Cursos monográficos
1.3.1.4. Formación continua de profesorado y personal de apoyo
1.3.2. Investigación
1.3.2.1. Proyectos de Investigación de Parte Hartuz
1.3.2.2. Investigaciones impulsadas por la Cátedra de Estudios Internacionales
1.3.2.3. Proyectos de Investigación del Instituto Hegoa
1.3.2.4. Tesis doctorales
1.3.3. Compromiso social
1.3.3.1. Convocatorias de ayudas promovidas por estructuras universitarias
1.3.3.2. Actividades de sensibilización y otras iniciativas promovidas por diferentes agentes
1.3.4. Iniciativas vinculadas a los ejes estratégicos destacables por su interés con el enfoque de educación crítica

2. Análisis de las entrevistas 88
2.1. Impacto de la globalización neoliberal en la Universidad pública y posibilidades para transitar hacia una Educación Emancipadora
2.2. La implantación del Espacio Europeo de Educación Superior, una excusa para el debate sobre el rol de la Universidad en los procesos de transformación social
2.3. Estrategias de incidencia en la universidad desde diversas aproximaciones
2.4. Construir alternativas mediante el diálogo y la colaboración con otros agentes educativos y sociales

Parte III. Consideraciones finales del estudio 99
1. Conclusiones
1.1. Sobre la política universitaria
1.2. Sobre la estructura universitaria
1.3. Sobre los ejes estratégicos

Bibliografía
________________________________________

Aurkezpena

I. Atala. Hezkuntza emantzipatzailearen kontzeptualizazioa
1. Marko teorikoa
1.1. Mundu mailako krisi sistemikoko testuinguru bat

1.2. Unibertsitate publikoaren krisia eta eraldaketa

1.3. Hezkuntza kritiko emantzipatzailea, aldaketa estrukturalerako agendaren ezinbesteko oinarria
1.3.1. Hezkuntza ikuspegi horren printzipioak
1.3.2. Hezkuntza dimentsioak
1.3.3. Esku hartzeko estrategiak. Unibertsitatearen praktikak, gabeziak eta erronkak

1.4. Hezkuntza Emantzipatzailearen proposamena hezkuntzaren teoria kritikoen eremuan

1.5. Hezkuntza Emantzipatzaile baterako ezagutza… baita Unibertsitatean ere

II. Atala. Azterketa instituzionala eta eragileen diskurtsoaren azterketa
1. Azterketa instituzionala
1.1. Unibertsitate politikaren azterketa
1.1.1. Unibertsitateen jokabide kodea Garapenerako lankidetzaren arloan
1.1.2. Eusko Jaurlaritzaren 2011-2014ko Unibertsitate Plana
1.1.3. UPV/EHUko estatutuak
1.1.4. IKD hezkuntza eredua
1.1.5. UPV/EHUko Plan Estrategikoa 2012-2017
1.1.6. I UPV/EHUko emakumeen eta gizonen berdintasunerako I. Plana (2010-2013) eta UPV/EHUko emakumeen eta gizonen berdintasunerako II. Plana (2014-2017)
1.1.7. UPV/EHUko Ikasleen I. Partaidetza-Plana
1.1.8. UPV/EHUko II. Inklusio Plana

1.2. Egitura instituzionalaren azterketa
1.2.1. Garapenerako Lankidetza Kontseilua
1.2.2. Ikasle Kontseilua
1.2.3. Berdintasunerako Batzordea
1.2.4. Lankidetzako instituzioak eta erakundeak
1.2.4.1. Hegoa, Nazioarteko Lankidetza eta Garapenari Buruzko Ikasketa Institutua
1.2.4.2. UPV/EHUko %0,7 Elkartasun Fondoa Elkartea
1.2.4.3. Ingeniería Sin Fronteras-Mugarik Gabeko Ingeniaritza (GGKE)
1.2.5. Ikasleen, Enpleguaren eta Gizarte Erantzukizunaren arloko Errektoreordetza
1.2.5.1. Berdintasunerako Zuzendaritza
1.2.5.2. Ikasleen Zuzendaritza
1.2.5.3. Gizarte Erantzukizuneko Zuzendaritza
1.2.6. Hedakuntzaren eta Transferentziaren arloko Errektoreordetza
1.2.6.1. EhuGune
1.2.6.2. Erakunde arteko katedrak
1.2.7. Ikerketa arloko Errektoreordetza
1.2.7.1. Unibertsitate institutuak
1.2.7.2. Eusko Jaurlaritzako Ikerketa Talde finkatuak
1.2.7.3. Beste ikerketa talde batzuk
1.2.8. Graduondoko Ikasketen eta Berrikuntzaren arloko Errektoreordetza
1.2.8.1. Graduko Ikasketen Zerbitzua
1.2.8.2. Hezkuntzarako Laguntza Zerbitzua (SAE/HELAZ)
1.2.9. Graduondoko Ikasketen eta Nazioarteko Harremanen arloko errektoreordetza
1.2.9.1. Nazioarteko Harremanen Zuzendaritza
1.2.9.2. Graduondoko Ikasketen Zerbitzua

1.3. Ardatz estrategikoen azterketa
1.3.1. Prestakuntza eta unibertsitate irakaskuntza
1.3.1.1. Graduak, Ikasketa planak eta Irakasgaiak
1.3.1.2. Doktorego programak, Masterrak eta Berezko Tituluak
1.3.1.3. Praktika programak, Gradu Amaierako Lanak eta Ikastaro monografikoak
1.3.1.4. Irakasleen eta laguntzaileen etengabeko prestakuntza
1.3.2. Ikerketa
1.3.2.1. Parte Hartuz taldearen Ikerketa Proiektuak
1.3.2.2. Nazioarteko Ikasketen Katedrak sustatutako ikerketak
1.3.2.3. Hegoa Institutuaren Ikerketa Proiektuak
1.3.2.4. Doktore tesiak
1.3.3. Gizarte konpromisoa
1.3.3.1. Unibertsitate egiturek sustatutako diru-laguntzetarako deialdiak
1.3.3.2. Sentsibilizazio jarduerak eta eragile desberdinek sustatutako beste zenbait ekimen
1.3.4. Ardatz estrategikoei lotutako ekimenak, hezkuntza kritikoaren ikuspegian interesa izateagatik nabarmentzen ditugunak

2. Elkarrizketen azterketa
2.1. Globalizazio neoliberalak Unibertsitate publikoan duen inpaktua eta Hezkuntza Emantzipatzaile baterantz ibiltzeko aukerak
2.2. Goi mailako Hezkuntzaren Europar Esparruaren ezarpena, Unibertsitateak gizartea eraldatzeko prozesuetan duen rolaren inguruan eztabaidatzeko
aitzakia
2.3. Hurbilketa desberdinetatik Unibertsitatean eragiteko estrategiak

2.4. Elkarrizketaren bitartez alternatibak sortu eta beste hezkuntza eta gizarte eragile batzuekin lan egin.

III. Atala. Ikerketaren azken gogoetak
1. Ondorioak
1.1. Unibertsitate politikari buruz
1.2. Unibertsitatearen egiturari buruz
1.3. Ardatz estrategikoei buruz

Bibliografia

Iruzkinak

Ez dago argitalpen honen inguruko iruzkinik.

Idatzi zure iruzkina

 
OHARRA: Iruzkina webguneko arduradunak baimendu ondoren ikusi ahal izango da.